Contacto Guía Didáctica Prensa Actuaciones La Obra Molière La Baila Image Map
REVISTA MUSICAL CATALANA
Crítica

Ballant amb Molière

2 març, 2015

MOLIÈRE LA BALLA. Jordi Coromina. Ludovica Mosca. Le Tendre Amour. Dir.: Ferran Utzet. Dramatúrgia: Jaume Boix. INSTITUT FRANCÈS DE BARCELONA. 23 DE FEBRER DE 2015.

Per Mònica Pagès


Jean-Baptiste Molière, el dramaturg universal del Barroc francès, ha fet aparició a l’escena catalana d’aquests dies amb una única funció de l’obra Molière la balla, que va tenir lloc dilluns 23 de febrer a l’Institut Francès de Barcelona, la llar de la cultura francòfona a la Ciutat Comtal. En aquesta ocasió, Molière s’encarnava en l’actor Jordi Coromina, conegut i reconegut de l’escena teatral catalana pel seu do especial per a la comèdia i per la seva veu greu i poderosa. Coromina és un Molière que la balla al so d’un trio de violí, viola de gamba i clavicèmbal que es diu Ensemble Le Tendre Amour i amb una parella de dansa que és la pianista i també ballarina Ludovica Mosca i que fa d’Armande, l’esposa de Molière. Un espectacle de cambra que ens trasllada directament a un ambient que fa olor de fems de cavall i de perruques perfumades, com la d’aquell actor del 1600 que va crear la Comèdia-Ballet, l’inici del teatre musical.

Molière la balla és un recorregut per molts fragments de l’obra teatral de Molière, com El burgès gentilhome, L’amor metge, El misantrop, El casament per força, L’avar i El malalt imaginari, que Jordi Coromina recrea fent ell mateix els diferents personatges que protagonitzen aquestes obres i que interpreta amb una capacitat de transformació extraordinària. Un monòleg fet a mida que passa de Monsieur Jourdain, Sganarelle, fins a Alcestes o Argan o Harpagon, i que fa veure en tots ells la personalitat de Molière, forta i tendra, rebel i sensible, la del moralista de l’humor. Un ball de màscares imaginades, de perruques i de casaques de seda, de veritats dites com punxades de floret, que esquincen la realitat de la condició humana amb molt de sarcasme i que "fan riure per no plorar", en paraules del mateix Molière/Coromina.

Els músics que integren Le Tendre Amour –Pavel Amílcar, Thor Jorgen i Esteban Mazer– posen una mica de lleugeresa a la intensitat de les paraules i la veu de Jordi Coromina amb diverses músiques de Jean-Baptiste Lully que Ludovica Mosca balla mostrant el seu mestratge que ha creat escola i que ens fa descobrir les danses dels temps de Lluís XIV, fetes de volants i de castanyoles. Músics i ballarina esdevenen també personatges que dialoguen d’una manera subtil i molt oportuna amb la figura principal, amb Molière, i ho fan posant en evidència, encara més, la seva condició de clàssic intemporal, de comediant que va fer riure la gent fins a l’última escena de la seva vida, fins a la seva mort dalt de l’escenari, com es recrea en aquesta obra amb un realisme magistral.

Música, dansa i teatre reviuen Molière amb la seva cara més autèntica, i fins i tot més actual, la que ensenya la precarietat que encara ara viu el món del teatre, amb injustícies com el 21% de l’IVA o amb irreverències com els mòbils que sonen enmig d’una funció. Una recreació feta amb un text molt ben travat que signa l’escriptor Jaume Boix i que ha dirigit Ferran Utzet amb mitjans essencials, unes bales de palla que ens recorden la “Molta merda!” dels cavalls que portaven el públic d’aquella època i que són els únics elements escenogràfics al costat del clavicèmbal, tot deixant que la presència de Molière, en el gest i en la veu de Jordi Coromina, agafi tota la seva dimensió i arribi a omplir l’escenari de pur teatre, de gran comèdia.



AFOROLIBRE, Málaga

Moliere La Baila clausura el Festival de Teatro en el Echegaray

Texto: Alberto Medina López

El XXXII Festival de Teatro de Málaga va dando sus últimos coletazos y gracias a la magnífica programación de este año podemos asistir a una grandiosa representación que pocas veces seremos capaces de ser espectador en Málaga: un espectáculo de danza y música del barroco francés con la música de Jean-Baptiste Lully y las coreografías de Pierre Beauchamp. Y también es un lujo contar con la bailarina internacional Ludovica Mosca experta en la castañuela barroca y el fabuloso actor Jordi Coromina.

Es genial la interpretación del grupo Le Tendre Amour (Esteban Mazer clavicémbalo, Thor Jorgen viola da gamba y Pavel Amílcar violín) de la música que adornó Versalles en época de Luis XIV. Porque entre Luis XIV y Jean-Baptiste Poquelin, más conocido como Molière existía una conexión bastante especial. Él crearía junto a Lully y Beauchamp "la Comédie Française", fusión de música, baile y dramaturgia. A través de la hora y media de la representación conoceremos delirantes fragmentos de las obras más famosas de Moliere como El casamiento forzado, El avaro o El misántropo. Una obra ágil y divertida, nada de pesada y muy dinámica con la temática de las obras de Moliere en una sátira constante a la sociedad de su tiempo, contra la falsedad y la hipocresía, la ignorancia y la mentira. Un delantado a la su época con obras plenamente sociales.

Actores que entran y salen de la escena, músicos que interactúan con los personajes… Lo único barroco fue efectivamente la música. El decorado, prácticamente inexistente. El vestuario, tampoco sobresaliente…. pero lo más importante es traer el teatro clásico con una vuelta de tuerca. Seguro que más de uno se anima a conocer las obras del inmortal Moliere. Con Moliere La Baila echa el telón el XXXII Festival de Teatro de Málaga. Decía Nietzsche que sin música la vida sería un error. Emborrachémonos de arte, música y teatro a la espera de una nueva edición del Festival de Teatro de Málaga.



El País
jueves, 19 de febrero de 2015






Molière la baila, en castellano en el Festival de Teatro de Málaga
Molière la baila, un viaje al universo dramático del autor de El enfermo imaginario adobado con música de Lully interpretada en vivo, ve la luz mañana en castellano en el XXXII Festival de Teatro de Málaga. Una bailarina, un actor y tres músicos nos invitarán a descubrir en el Teatro Echegaray los bailes barrocos que acompañaban las obras del gran dramaturgo francés y a recordar algunos de los momentos más divertidos de unos textos que se siguen poniendo en escena por doquier. Ludovica Mosca tocando la castañuela barroca y bailando y el actor Jordi Coromina se internarán en el sugerente universo escénico del siglo XVII con el acompañamiento musical de Le Tendre Amour, un trío formado por Esteban Mazer al clavicémbalo, Thor Jorgen a la viola da gamba y Pavel Amílcar al violín.

Estrenada en catalán el pasado 5 de diciembre dentro del Festival Temporada Alta de Girona, Molière la baila es según su director, Ferran Utzet, “un viaje modesto pero delicado, culto pero también desmitificador a un siglo XVII mucho más cercano, actual y presente de lo que podría parecer”. Las dos funciones de Málaga (21 horas del viernes 13, 20 del sábado 14, 7 a 18 euros) son las primeras en castellano de este montaje de La Rita Producciones con texto de Jaume Boix que tanto embelesó al público catalán.

Molière, el rey de la comedia, tenía la obsesión de entretener, recuerda Boix. “Castigat ridendo mores” (“reír para corregir las costumbres”) fue uno de sus lemas. Y no paró de innovar para hacerlo pasar bien al público. Así, inventó la comedia ballet. Con músicas de Lully y Charpentier y coreografías de Beauchamp, la fusión dio éxitos como El amor médico, El casamiento forzoso, El burgués gentilhombre o El enfermo imaginario. Esta pieza recupera algunos de aquellos bailes del Barroco, hoy casi perdidos, y los combina con hilarantes fragmentos de sus obras, siempre con la música de Lully tocada en directo. Dicen que el maestro murió en el escenario mientras el público se partía de la risa. Aquí se demuestra que sigue estando muy presente en el baile de la vida. Que Molière la baila, todavía.

16 de febrero de 2015
Málagacode.com



EL PUNT AVUI
DIMECRES, 3 DE DESEMBRE DEL 2014
Jordi Coromina és un Molière crepuscular que la balla i fa riure
En els últims anys de la seva vida i després de la seva separació d'Armande, Molière va emmalaltir. Primer va patir tuberculosi, que no li va impedir continuar escrivint, però poc després, arran d’un atac agut d'hemoptisi, va acabar morint. És precisament en aquest punt crepuscular de la seva vida que arrenca Molière la balla, l'espectacle de nova creació que dirigeix Ferran Utzet a partir d'un text de Jaume Boix que s'estrena divendres a la sala La Planeta (21 h). (...)




MAGNÍFICA CATA DE PLATOS DEL SIGLO XVII OFRECIDA POR EL RESTAURANTE LA BANYETA
Durante la presentación del espectáculo en el festival Temporada Alta de Girona, la troupe de Molière la baila sorprendió a los medios de comunicación con una cata de platos que se servían en la Corte de Luis XIV. Fue una magnífica recreación de cinco platos generosamente ofrecida por Jaume Vila, chef de cocina del restaurante La Banyeta, de Palol de Revardit (Girona). Vila es un destacado estudioso y conocedor de la historia de la cocina europea. No hace falta decir que la cata resultó pura delicia.

Jaume Vila explicó: "A mediados del siglo XVII había en Francia una cocina medio sofisticada y un inicio de las técnicas culinarias que poco a poco se iban perfeccionando y transmitiendo. Cuando hablamos de cocina, de comer y de refinamiento, naturalmente y por desgracia, hablamos solo de la aristocracia, porque la burguesía incipiente y el pueblo comían solo para sobrevivir. En Francia, cocineros como La Varanne y Massialot ya empezaban a plasmar la cocina en pequeños manuales. Molière cautivó con sus obras a Luis XIV y fue uno de los pocos personajes que pudo comer (parece que solo una vez) en la mesa del Rey Sol.

Los platos que pudimos probar se elaboraban ya en aquellos tiempos. Fueron:
  • Crema de cebolla
  • Paté de champiñones y queso rapé
  • Roux de pavo
  • Milhojas de piña
  • Rúcula, pan tostado, nueces i queso azul.
La versión que nos ofreció el chef Jaume Vila de La Banyeta fue de gran excelencia. ¡A la salud de Molière!



Diari de Girona
divendres, 5 de desembre
«Molière la balla» humor, música barroca i dansa a Temporada Alta
El festival Temporada Alta presentarà el divendres, 5 de desembre l'estrena de Molière la balla. Ferran Utzet, director de Translations, obra que també es va poder veure a Temporada Alta, dirigeix aquesta producció de LaRita Produccions que reviu els fragments més hilarants de les millors comèdies de Molière i rescata algunes de les avui poc conegudes coreografies que les acompanyaven. (...)




Gran èxit de 'Molière la balla', a Temporada Alta

L'espectacle va fer disfrutar els estudiants d'Arts Escèniques i de Literatura que assistien a les prèvies

Jordi Coromina, Ludovica Mosca i Le Tendre Amour, en un preciós espectacle dirigit per Ferran Utzet

Va ser un èxit. Un èxit que va entusiasmar no només el públic de l'estrena a Temporada Alta, a Girona, el 5 de desembre sinó també els alumnes que van assistir a una sessió prèvia el dia abans.

Eren estudiants d'Arts Escèniques del Galliner, de l'Eram i de Literatura Universal de l'IES Josep Brugulat de Banyoles. S'ho van passar bé, van disfrutar, es van emocionar i van entrar en el món de Molière i del barroc francès de la mà d'aquesta interessant nova proposta que combina teatre, dansa i música.

I és que l'obra, a més del seu valor intrínsec, té un component didàctic que no ha passat inadvertit als programadors i que li augura una gira llarga tant en català com en la versió en castellà, que s'estrenarà al festival de Màlaga.

Ferran Utzet, director de Translations, obra que també s'ha pogut veure a Temporada Alta, dirigeix aquesta producció de LaRita Produccions que reviu els fragments de les millors comèdies de Molière i rescata algunes de les avui poc conegudes coreografies que les acompanyaven.

Humor i música barroca, teatre i dansa, paraula i moviment: vet aquí la Comèdia-Ballet, el còctel que va idear el genial dramaturg i actor, el rei de la comèdia, sempre preocupat per innovar, divertir i atreure el públic al teatre.

Jordi Coromina dóna vida a Molière i Ludovica Mosca interpreta a la seva dona i actriu, Armande. Amb text i traduccions de Jaume Boix, l'obra està concebuda com un entreteniment i, explica Jordi Coromina, "és també un petit homenatge al teatre i a la seva gent, que en viu i en malviu, a la comèdia i al seu gran mestre, Molière, que va morir a escena mentre feia riure al públic però que continua ben viu i ballant-la quatre segles després, perquè els clàssics no es moren i el putiferi universal està a punt d'ofegar-nos a tots".

Ferran Utzet, que acaba d'obtenir amb Translations 4 nominacions als premis Butaca d'enguany –entre ells Millor Direcció i Millor Muntatge– afegeix que Molière la balla "és un viatge modest però delicat, culte però tambSegons IUtzet resent del que podria semblar", molt me sobrevino en escena mientras representaba El enfermo iimaginario mé desmitificador i desenfadat a un segle XVII que descobrim molt més pròxim, actual i present del que podria semblar".

Ludovica Mosca, prestigiosa especialista en dansa barroca interpreta, entre els diversos fragments còmics, algunes de les danses concebudes pel coreògraf Pierre Beauchamp, que amb Molière i el compositor Jean-Baptiste Lully van idear la Comedia-Ballet, gènere precursor del teatre musical.

La deliciosa música original és interpretada en directe per Esteban Mazer, clavicèmbal; Lixsania Fernández, viola de gamba, i Pavel Amílcar, violí, components de Le Tendre Amour, ensemble de música del XVII i el XVIII

que ha guanyat nombroses distincions i premis a festivals internacionals amb la seves interpretacions acostades a la sensibilitat dels nostres dies.